„Казват: жените са капризни и невъздържани. По-правилно е да се каже: всяко човешко същество с осакатен и инфантилен вътрешен живот става невъздържано и капризно, без значение дали е мъж или жена.“
(„The Woman in Three Stages“ (1894) by Edvard Munch)
Ролята на женствеността и на мъжествеността
Женствеността
Истинската женственост не е слабост, не е безсилие, не е... нищо от това, което се разправя по неин адрес. Няма смисъл да се търси утопията. 99 на сто от жените са толкова далече от женствеността, колкото батерията от електроцентралата. Това не пречи сама по себе си женствеността да представлява сила. Тя е акумулаторът на личността. Ако тази сила често се превръща в инертно бреме, в баласт или в нещо мъгляво и без съдържание, то си има своите причини, които ще се опитаме да изложим по-подробно.
Именно защото е силно пасивна, женствеността е спокойна по природа. Тя е в пряк досег с действителността. Вслушва се в нещата и в хората. Свързана е с Времето. Това е основното: жената не може да притежава благонадеждна женственост, ако мъжествеността й е повредена. Същото се отнася и за твореца: той не е в състояние да даде живот на силна творба, ако вдъхновението му е немощно.
Може дори да кажем, че мъжествеността никога не е способна на истинско творчество. Защото всеки творчески акт се извършва вътре в личността, тоест в сферата на женския полюс. Не можем да си представим Мари Кюри или Бетховен да дадат външен израз на своите творби, преди да са натрупали вдъхновение. Друг пример: може ли да поставим покрива на къщата, без да сме я иззидали, ей тъй на празното място?
Изявената творческа дейност зависи от възприемчивостта, която я е формирала. Качеството на изявената дейност зависи от силата на възприемчивостта. Това е основен закон. Давайки външен израз на някакъв творчески акт, един мъж и една жена просто „задействат“ вътрешните си творчески заложби.
Съществено е да се отбележи, че женствеността е необособена сила. Лапалис щеше да заяви, че преди да получи форма, всяко нещо задължително е било безформено. Щеше да заяви също, че е невъзможно да се получи статуя, ако преди това не е имало безформен материал: глина или мрамор. Това означава, че една жена не може да е истински мъжествена (форма), ако преди това не е била истински женствена (безформена).
Вътрешният живот няма определена форма. Той улавя. Прилича на радар, който трупа информация и изпраща всички отзвуци, без значение дали става въпрос за снежинки или за самолети. Той е операторът, който има за задача да извърши подбора и да разграничи отзвуците. Подобно на вътрешния живот, и женствеността е безформена и необособена. Така е, защото тя се отъждествява с него.
Каква форма може да произлезе от неоформения материал? Ще се получи ли от това безформено парче глина ваза, статуя, чиния, фонтан или къща с цветя?
Каква форма ще се появи от почиващата в женската утроба безформена материя? Момче или момиче? С нормална или с ненормална форма?
И тишината е безформена. Каква „форма“ ще произлезе от нея? Някакво разсъждение? Крясъци? Гняв? Каква форма ще разцъфне от тази пасивност, която трупа възприятия? Художествена творба? Музикално произведение? Идея? Съзидание или разрушение? Ето защо е невъзможно една жена да е само женственост. Ще остане безформена подобно на водата. Никога не ще може да задейства копчето на външната изява. Ще прекара живота си, „трупайки“ сигнали от околния свят, и никога няма да може да стигне до действието. Ще бъде като художник, вечно замислен над картина, която никога няма да види бял свят… Най-сетне женствеността е устойчива сила.
Мъжествеността
Сама по себе си мъжествеността е нещо незначително. Мъжествеността само използва предварително акумулирана енергия. Всяко изявяване – физическо или интелектуално – е чисто и просто резултат. Сам по себе си оловният куршум е нищо. Неговата ефикасност зависи от заряда и от качеството на барута, от съвършенството на оръжието, от точния прицел. Мъжествеността само „задейства“ творбата, гениална или посредствена. Мъжествеността никога не е гениална. Тя не е нищо друго освен един най-обикновен труженик, проводник на женствеността (или на вътрешния живот).
Много жени, неспособни на творчество и на външна изява, смятат, че мъжествеността им боледува. В някои случаи това е вярно. Най-често обаче женствеността им е осакатена или „комплексирана“, поради което не предоставя необходимата за творчество енергия.
В началото на психоаналитичния курс много жени ми заявяваха в общи линии следното:
– Не мога да се изявявам външно, неспособна съм да „направя“ каквото и да било.
– Бих искала да съм повече мъж.
Най-често това беше невярно и би следвало да кажат:
– Иска ми се женствеността ми, блокирана в някоя точка, отново да стане това, което е в действителност. По този начин, нормално захранвана, мъжествеността ми би могла да разцъфти.
Чрез психоанализата те постепенно си даваха сметка, че в това се състоеше истинското им затруднение.
Мъжествеността е крайната фаза, завършената форма. Тя е изваяната от глина „статуя“. Ето защо се отъждествява със сигурността, към която се стремят и мъже, и жени. Ако кажете на някой мъж или на някоя жена: „Вие притежавате определено мъжки способности“, те ще го приемат като комплимент. Ако обаче им кажете: „Идеите и способностите ви са прекалено женски“, те веднага где се свият в черупката си като костенурки. Подобна реакция може да се определи като „културна“, тъй като женствеността е била и си остава неразбрана и недооценена. Но дали някъде по-дълбоко не се крие нещо друго?
Налага се да преосмислим и да коригираме някои наложили се схващания (съвършено грешни!), разделящи жените и мъжете на два прекалено отчетливо разграничени лагера.
Казват: жената е интуитивна, а мъжът – логичен. По-правилно е да се каже: женствеността е интуитивна независимо от пола, защото възприема нещата недиференцирано. Женствеността схваща нещата цялостно чрез усещанията. Мъжествеността е логична, защото пресява получените възприятия и след това разсъждава съзнателно, точка по точка.
Казват: жената чувства, а мъжът разсъждава. По-правилно е да се каже: женствеността чувства, а мъжествеността разсъждава (важи за всяко човешко същество независимо от пола му).
Казват: жената възприема света различно от мъжа. По-правилно е да се каже: женствеността е устойчива и неподвижна. Напомня дълбока вода. Тя съставлява вътрешния ни живот в неговата цялост. Чувства живота такъв, какъвто е, конкретно, непосредно, прагматично, без излишни приказки. Мъжествеността, която е в неустойчиво движение подобно на стрела, се нуждае от измислени теории и от морални тези, които й служат като ориентири за означаване на пътя, както и от сигурност, за да не попадне отново в хаоса. Притежавайки по-обширна женственост, напълно нормално е жената да възприема живота по-различно от мъжа.
Казват: жените по-добре се преструват (те са по-добри артистки) от мъжете.
По-правилно е да се каже: независимо от пола, женствеността е необособена подобно на своя символ – водата, която приема формата на съда, без да променя същността си. Гъвкава и подвижна, женствеността се приспособява към всякакви обстоятелства, отъждествява се с всякакви персонажи, роли и дори лъжи. Обратно, мъжествеността е външна изява, показност, движение. От друга страна, тя е завършена „форма“, адаптира се по-трудно, лишена е от гъвкавост. Женското поведение е равнозначно на цялостно, неоформено, необособено поливане. Женствеността не прави никакъв подбор. Тя трупа впечатленията, преди да ги извади навън с помощта на точни думи или действия (мъжественост). Мъжкото поведение се състои в преминаване от един факт към друг по пътя на логиката, на формата, на обособяването. Мъжествеността подбира.
И тук нещата напомнят на политиката: десницата не може без левицата. Например множеството съвременни мъже и жени, построили живота си върху хипертрофирана мъжественост, поради което са неспособни да се пригодят към обстоятелствата. Те не следват даден път, а като че ли са прикрепени към релси. Без да съзнават, те също се преструват, правят „театър“. Бедата е в това, че играят в една-единствена, стереотипна пиеса. Думата „театър“, естествено, трябва да се схваща в най-широк смисъл с всички възможни степенувания, движещи се от нормалното (женствеността е приспособима) до абнормалното: защото болната или инфантилна женственост е способна на всякакви преструвки, подлости, лъжи, без да забравяме – още едно доказателство за гъвкавост – способността й никога да не пада по гръб.
Казват: мъжете никога няма да разберат жените (нима не е чудно, че обратното рядко се твърди?) По-правилно е да се каже: по рационален път не можем да разберем женствеността, защото е необособена, тоест ирационална. Можем само да я почувстваме посредством възприятията и интуицията. Никога с логиката или с разума. Мъжът няма да е способен да възприеме жената, докато не реализира женското в себе си. Същото важи и за жената, която няма да може да разбере мъжа, докато не развие собствената си мъжественост. Тук възниква една трудност. Нормалните жени (с нормална женственост и мъжественост) трудно ще разберат мнозинството съвременни мъже, които упорито воюват за абстрактни идеи, вместо да се борят за конкретни човешки неща.
Казват: жените са капризни и невъздържани. По-правилно е да се каже: всяко човешко същество с осакатен и инфантилен вътрешен живот става невъздържано и капризно, без значение дали е мъж или жена.
Абсурдно е да се твърди, че „жената“ реагира по един начин, а „мъжът“ – по друг. Това би означавало, че всеки пол реагира като едно цяло и по специфичен нему начин. В действителност мъжът или жената реагират в зависимост от „полюса“, към който са включени в дадения момент. Но тъй като женските модели на поведение преобладават у нормалната жена, не е трудно да разберем защо жената е предразположена към определен тип реакции спрямо живота, към определени възприятия за битието, към определени начини на мислене, на разсъждение, на действие. С една дума, тя е предразположена към характерните белези на женствеността, така както я определихме.
Фактът, че и мъжете, и жените са отвратени от ролята, която ги принуждават да играят, е един изключително силен коз. Женствеността е била подценявана за нуждите на културата, на морала, на религията, а в наши дни – за нуждите на технологиите. Вътрешната енергия се е изчерпала, превърнала се е в инертност. Общата черта на всички съвременни жени е ужасяващата им вътрешна несигурност. Когато женствеността се обезсили, основната енергия пресъхва. А резултатът е твърде добре познат.
Из: „Жената и нейната дълбинна психология“, Пиер Дако, изд. „Колибри“, 1999 г.
Картина: „The Woman in Three Stages“ (1894) by Edvard Munch; commons.wikimedia.org