На бойното поле на световното изкуство, великите воюват с думи. И като гениални артисти, думите им отекват през времето и рисуват някои неизвестни нюанси в настръхналите отношения помежду им.
(James Dean and Marlon Brando, 1954)
АКТЬОРИТЕ
Марлон БРАНДО за Джеймс ДИЙН
Мистър Дийн носи миналогодишния ми гардероб и използва миналогодишния ми талант.
Вивиан ЛИЙ за Джоан КРОУФОРД и Бети ДЕЙВИС
Едва успях да понеса лицето на Джоан Кроуфорд в 6 сутринта, а лицето на Бет Дейвис съвсем не можeх да си позволя.
Бети ДЕЙВИС за Джоан КРОУФОРД
Тя е спала със всички звезди на кинокомпанията MGM с изключение на кучето Ласи.
Защо така добре играя кучки? Мисля, че просто защото не съм кучка. Може би, тъкмо затова, Джоан Кроуфорд постоянно играе дама.
Джоан КРОУФОРД за Бети ДЕЙВИС
Не мога да разбера, как успя да направи кариера, прибягвайки до гримаси, вместо до актьорска игра. Тя е фалшива, но публиката харесва това.
(Ingmar Bergman behind the scenes from Scrapbook di Amos Poe)
РЕЖИСЬОРИТЕ
Ингмар БЕРГМАН за Орсън УЕЛС
За мен той е един голям мошеник. Това, което прави е пусто, неинтересно, мъртво. „Гражданинът Кейн” се ползва с обожанието на критиката, заемайки винаги първо място в класациите, но аз мисля, че това е дива скука. А главното е, че всички актьори играят зле. Невероятно е, че той се сдоби с подобен успех.
Ингмар БЕРГМАН за Микеланджело АНТОНИОНИ
Фелини, Куросава и Бунюел се развиват в същото направление, както и Тарковски. Антониони избра собствен път, но се изчерпа и задуши в собствената си досада.
Ингмар БЕРГМАН за Жан-Люк ГОДАР
Годар е ужасно скучен. Той прави филми за критиката. Един от тях Masculin Féminin, бе заснет тук, в Швеция. Това е опияняваща съзнанието скука.
Орсън УЕЛС за Жан-Люк ГОДАР
Неговото дарование относно режисурата е огромно. Но мислителят Годар, аз не мога да приема сериозно. Неговите послания – това е, което занимава мисълта му тук и сега. И като болшинството кинопослания, те могат да се поберат на върха на една игла.
(Salvador Dali, Autoritratto come Monna Lisa, 1954)
ХУДОЖНИЦИТЕ
Салвадор ДАЛИ за Пол СЕЗАН
Открих едно събитие в Ню Йорк, обявявайки пред 3000 зрители, че Сезан – това е катастрофа на нелепостта. Бях аплодиран най-вече защото никой не знаеше кой изобщо е този Сезан.
Салвадор ДАЛИ за работата на Джаксън ПОЛЪК
Стомашно разстройство след развалена рибена чорба.
Марк ШАГАЛ за ПИКАСО
Какъв гений е този Пикасо… Жалко само, че не рисува.
РЕНОАР за Леонардо да ВИНЧИ
Той вселява у мене скука. По-добре да беше продължил да се занимава със своите летателни апарати.
Фрида КАЛО за европейските сюрреалисти
Те са толкова „интелектуални”, че вече нямам сили да ги трая. По-скоро бих продавала тортила на пазара, отколкото отново да се занимавам с тия префърцунени парижки артистчета.
Алберто ДЖАКОМЕТИ за творбите на ПИКАСО
Уродство. Старомодно, вулгарно, без всякаква чувствителност, отвратително – и цветно, и без цвят. Много лош художник.
Клод МОНЕ за френските художници-реалисти
Нещастни слепи кретени! Те искат да видят всичко отчетливо, даже през мъгла.
Уилям БЛЕЙК за РУБЕНС
По моему, Рубенс е ужасен. Мръсно-кафявият цвят на неговите сенки ми напомня цвета на изпражненията.
Източник: izbrannoe.com
Снимки: Jazzinphoto - WordPress.com, Pinterest, autoritratti.org